BAGAIMANA NGV BERFUNGSI

  1. Gas asli dimampatkan dan dimasukan ke dalam kenderaan melalui injap pengisi gas asli (bekas). 
  2. Ia mengalir ke dalam silinder tekanan tinggi yang terletak di dalam atau di bawah kenderaan. 
  3. Dalam NGV, pemilihan bahan api di papan pemuka ( SELECTOR SWITCH AND FUEL INDICATOR ) membenarkan pemilihan gas asli atau petrol untuk bertindak sebagai bahan api untuk kenderaan. NGV khususnya beroperasi semata-mata hanya penggunaan gas asli. 
  4. Apabila gas asli diperlukan oleh enjin, ia dibekalkan dari silinder dan melalui injap master manual tertutup ( MASTER SHUT-OFF VALVE ). 
  5. Gas asli akan melalui paip bahan api tekanan tinggi dan memasuki ke dalam regulator. 
  6. Gas asli masuk ke pengawal selia ( REGULATOR ), yang mengurangkan tekanan daripada 2500 psi kepada tekanan atmosfera yang berhampiran. 
  7. Injap solenoid gas asli membolehkan gas asli melalui daripada pengawal selia ke pencampuran gas (mixer) atau penyuntik bahan api gas asli. ( ia mematikan gas asli apabila enjin tidak berjalan atau apabila, dalam hal kenderaan ketika petrol dipilih).
  8. Dalam gas NGV bahan api semulajadi yang bercampur dengan udara mengalir melalui karburetor petrol atau sistem suntikan bahan api ( injection ) dan memasuki kebuk pembakaran enjin. Dalam keadaan gas NGV yang beroperasi disuntik ke dalam kebuk pembakaran enjin melalui penyuntik semulajadi yang direka khas untuk bahan api gas asli.
  9. Dalam penggunaa mode NGV, apabila pemandu memilih gas, sistem petrol konvensional tidak diaktifkan dan sistem gas asli secara automatik disalurkan. 
SUMBER : http://www.azelery.com

Tiada ulasan:

COMMENT VIA FACEBOOK