CARA-CARA MENSERVIS PALAM PENCUCUH

Sistem nyalan kenderaan adalah proses melakukan nyalaan kepada campuran bahan api dan udara yang masuk dalam kebuk pembakaran (combustion Chamber). Apabila sistem nyalaan gagal berfungsi, ia boleh menyebabkan pelbagai masalah antaranya enjin tidak dapat dihidupkan, enjin sukar dapat dihidupkan dan enjin kurang kuasa untuk menjalankan operasi. Pastikan enjin kenderan dan sistem nyalaan dalam keadaan baik untuk menjamin operasi enjin berjalan lancar. Kebanyakan kenderaan hari ini perlu tune-up (melakukan proses talaan) setiap 35000 hingga 65000 batu bergantung kepada cara pemanduan.

Sebelum memulakan proses menservis palam pencucuh dan sistem nyalaan, pastikan alatan-alatan yang diperlukan untuk melaksanakan kerja-kerja menservis ini ada untuk memudahkan kerja dan menyelesaikan kerja menservis ini. Antara alatan yang di perlukan ada ialah alatan tangan, spana buka plug, kertas pasir, berus dawai dan filler gauge.

Kenal pasti peralatan sistem nyalaan

Ada dua jenis sistem nyalaan yang kebanyakan kenderaan gunakan iaitu DI(distributor less ignition system) and COS (coil over spark plug) tidak ada wayar palam pencucuh. Sistem nyalaan yang akan diterang kan cara-cara menservis ialan jenis DI(distributor less ignition system).



Keluarkan klip wayar palam pencucuh (retainer clip)

Keluarkan klip wayar palam pencucuh. Ini bagi memudahkan kerja untuk mengeluarkan wayar palam pencucuh dari palam pencucuh.



Keluarkan wayar palam pencucuh

Keluarkan wayar palam pencucuh dari palam pencucuh, pastikan keluarkan ikut urutan, spark plug wire yang paling panjang adalah di piston bernombor 1 manakala yang paling pendek di piston bernombor 4.
Keluarkan wayar palam pencucuh juga dari distributor cap, sebelum mengeluarkannya, pastikan kita tahu firing order (urutan agihan) enjin. Urutan agihan enijn ialah 1-3-4-2. omboh yang hampir dengan timing belt adalah nombor 1 dan diikuti 2,3,dan 4.
Pada distributor cap ada urutan agihan, pastikan kita mengetahui urutan agihan pada distributor. Ini penting kerana untuk memastikan tiada kesilapan yang berlaku apabila memasang semula wayar palam pencucuh.




Distributor cap

Setelah mengeluarkan spark plug wire, periksa dan memastikan spark plug wire dalam keadaan baik, jika berlaku kecacatan pada wayar palam pencucuh gantikan dengan yang baru. Susun mengikut panjang wayar palam pencucuh. Ini memudahkan kita apabila hendak memasangnya semula.



Keluarkan palam pencucuh

Gunakan alatan tangan yang sesuai, gunakan spana palam pencucuh atau soket palam pencucuh untuk mengeluarkan palam pencucuh. Buka lawan jam (counter clockwise)



Periksa palam pencucuh

Setelah mengeluarkan palam pencucuh, periksa palam pencucuh sama ada boleh digunakan lagi atau pun tidak, jika masih boleh digunakan lagi suci atau basuh palam pencucuh dengan menggunakan petrol, berus dawai dan kertas pasir tetapi hanya jenis kerosakan biasa seperti plug bercarbon, berdebu dan basah (berminyak). Gunakan filler gauge untuk periksa gap pada palam pencucuh. Gap yang baik adalah 0.8 cm atau 0.35 inch.



Pasang semula palam pencucuh

Pasang semula spark plug, pastikan pasang palam pencucuh tidak terlalu ketat dikuatiri palam pencucuh akan rosak jika dipasang dengan ketat. Pastikan wayar palam pencucuh dipasang dengan betul.
Sebelum menghidupkan enjin periksa radiator dan minyak enijn (minyak hitam).

2 ulasan:

mat tompel berkata...

okay thanks beb !

pakcekk jenglott berkata...

okay-2 welcomee . no hal :)

COMMENT VIA FACEBOOK